Thursday 9 February 2012

hari kidal sedunia (13 Ogos)

     Beberapa hari lepas ade dgr kt radio HARI KIDAL SEDUNIA. hoh what??!! Hari Kidal Sedunia.. ade gak rupanya.. Tiba2 aku terasa dihargai.. sbb ape?? Opkos la sbb aku kidal..hahhaa..
     Hari Kidal Sedunia jatuh pd tanggal 13 Ogos setiap tahun. Tarikh tu diumumkan sebagai memperingati org kidal @ org yg menggunakan tgn kiri dlm kerja2 seharian mereka. Hari Kidal Sedunia mula dimeterai pd tahun 1970 (agaknya la. nie pon bace kt google).
     Hmmm..Sebenarnya ssh jd org kidal nie. Yela brg2 yg ade kt kedai sume utk org yg x kidal.. Dari kecik smpai ke besar klo aku buang kulit buah pkai pisau buang kulit (ala..yg pemegang dia wrna oren tu) selalu luka kt pergelangan tangan kanan sbb terpksa pkai pisau tu terbalek..
     lg satu masa menulis. klo kt sekolah meja kn rapat2. Mesti gaduh ngan kwn belah kiri sbb tgn kita berlanggar ngan tgn dia. sadis jek rasa.. tp aku untung sbb aku mkn masih guna tgn kanan. tu pon sebab masa kecik2 mak slalu pukul kalau guna tgn kiri..Nasib baek jgak la mak pukul tgn nie, klo x mesti ramai yg ejek kn..(eee..dia mkn guna tgn basuh berak) uhuhuhuh..
     Mungkin disebabkan aku kidal, x semua gunting aku boleh guna.. hanya gnting2 yg tertentu jek. contohnya: mestilah gunting aku sdiri. kebanyakan gunting kwn2 aku suma aku xleh guna.. sgt hairan.. & aku sgt risau kalau aku kehilangan gunting sdiri. nnt aku nk menggunting pkai gunting sape? jenuh la kena test sume gunting yg ade kt kedai. ade sape2 yg kt luar sana yg kidal jgak ade mslh yg same dgn aku?? ke aku sorg jek ade mslh ni??
     Org kata sape yg kidal ni pandai math. Betol ke?? Aku xde la pndai math sgt. tp aku suke subjek math. dan tahukah anda orang kidal ni jgak ade kelebihan utk tulis terbalik. seperti imej dicermin. hhmmm..aku rase aku boleh tulis terbalik.. agak laju la jugak..hehehe (terpuji diri sdiri plak)..





Ingat ye kwn2 ku yg kidal sume.. Hari Kidal Sedunia pada 13 Ogos. hehehe..




kadang2 garang tp baik hati :)

No comments:

Post a Comment